Direct door naar content

Gezond en fit het hele jaar door

Gezond eten, voldoende bewegen en mentaal fit blijven zijn erg belangrijk. Wis tje dat beweging niet alleen jouw lichaam gezond houdt, maar ook jouw hoofd? Beweging zorgt namelijk voor een betere concentratie en mentale gezondheid. Zorg dus goed voor jouw lichaam en beweeg regelmatig. Paul Zeeders, eigenaar van Polly’s Gym, helpt je graag op weg

Wat doet sporten met ons lichaam?

Bewegen is heel belangrijk. Maar waarom eigenlijk?

  1. Bewegen verlaagt de kans op overgewicht. Bewegen verhoogt de stofwisseling via spieropbouw en vetafbraak.
  2. Bewegen kan angst, stress en depressie verminderen. Wie beweegt, bouwt de opgehoopte stresshormonen op natuurlijke wijze af. Bewegen heeft ook invloed op je mentale gezondheid. Als je actief bent, zit je ook lekkerder in je vel.
  3. Bewegen is goed voor je hart. Vooral wandelen, joggen, lopen, fietsen en zwemmen zijn goed voor het hart.
    Bewegen is goed voor de longen. Als je beweegt houd je jouw longen en ademhalingsspieren in conditie.
  4. Bewegen is de beste vorm van pensioensparen. Je leven lang bewegen is het beste medicijn tegen ouderdomsziekten als artritis, osteoporose en een hoge bloeddruk.

Bron: Kenniscentrum van Sport en Beweging

Het lichaam past zich aan, aan de staat waarin het zich bevindt. Als je ervoor zorgt dat je dagelijks voldoende beweging krijgt, heeft je lichaam meer energie nodig. Met als resultaat dat je meer energie hebt. – Paul Zeeders

Moeite met voldoende bewegen? Paul Zeeders staat voor je klaar!

Dat bewegen goed voor ons is, dat weet u inmiddels. Maar hoeveel moet je dan bewegen? Volwassenen en ouderen wordt geadviseerd om 2,5 uur per week matig intensief te bewegen en 2 keer per week te sporten. Heb je moeite om voldoende te bewegen? Of het goede voornemen om meer te sporten? Paul Zeeders helpt je graag op weg.

Speciaal voor jou deelt hij twee beweegschema’s. Paul Zeeders legt hierbij uit: “Ook wanneer je niet naar de sportschool wilt of kunt, zijn er simpele oefeningen die je vanuit huis (zonder professionele apparatuur) kunt doen. Deze oefeningen kunt je achter elkaar blijven uitvoeren in een rustig tempo, tot je moe begint te worden.”

Schema 1

1. Squats 10x

2. Hakken billen 20x

3. ‘Over head press’ met flesjes water 20x

Schema 2

1. Squats 10x

2. Harmstring brug 20x

3. Push up 5x

Vind je het leuk om jouw progressie bij te houden? Zet dan de timer op 5 minuten, de week erna op 6 minuten, de daaropvolgende week op 7 minuten, etc. - Paul Zeeders

Iedere vorm van bewegen telt

“Elke vorm van beweging telt én heeft een positief effect”, vertelt Paul Zeeders. Kies hierbij zelf de manier van bewegen die bij jou past. Op deze manier houd je ook langer de motivatie vast. Er zijn heel veel beweegmogelijkheden. Je kunt variëren in beweging in én om het huis. Denk hierbij aan simpele bezigheden zoals stofzuigen, tuinieren of koken. Ook kun je bewegen in jouw vrije tijd, zoals tijdens een heerlijke wandeling. En als laatste kun je natuurlijk bewegen door te sporten. Dit kan bij de sportschool om de hoek, maar ook gewoon vanuit je eigen woonkamer.

Sporten met Polly

Paul geeft Sport-, Kracht- en Conditietraing en ook Personal trainingen bij Polly’s Gym.

Bekijk Sport-, Kracht- en Conditietraining Bekijk Personal trainingen

 

Vond je dit interessant? Meld je dan nu aan voor onze digitale nieuwsbrief en ontvang elke maand onze nieuwste artikelen.

Aanmelden nieuwsbrief

Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

Voor vragen en twijfels over gezondheid

Bel met de Gezondheidslijn

088 – 17 17 345

24/7 bereikbaar

Gratis voor leden

Gerelateerde dienst SKC-training Krant gemist? Lees online!