Direct door naar content

Ja mam, je bent in beeld!

Eh, Femly? Begin 2020 kende bijna niemand het nieuwe beeldbelsysteem. Totdat corona losbarstte en ouderen geen bezoek meer mochten ontvangen, zeker niet in zorginstellingen. Heel Nederland zocht naar creatieve manieren om contact met hun dierbaren te onderhouden. En toen kwamen de bestellingen. Eerst druppelend, al gauw stromend.

Geen gedoe, alleen maar gemak

Mede-eigenaar van Femly Françoise de Goeijen, wist niet wat haar overkwam, maar wél wat te doen. “Ik stapte in mijn auto en leverde al die Femly TV’s persoonlijk af. Aanvankelijk zonder garantie van betaling, want we hadden nog niet eens een betaalsysteem”, lacht ze. Na een reportage bij EditieNL ging ’t helemaal los. Met Femly – een knipoog naar het Engelse 'family' – belt de familie. De oudere hoeft geen knop in te drukken, de beller komt automatisch in beeld, heel simpel, op de televisie. Dus geen gedoe met computers en tablets. Met de app kan ieder familielid ook foto’s en video’s plaatsen. Meer liefde, minder lasten. 

Meer liefde, minder lasten  

“Onze missie is mensen gelukkig maken. Eenzame ouderen, maar ook hun mantelzorgers”, vertelt De Goeijen. Ze spreekt uit ervaring. In 2016 verloor ze haar man aan een agressieve vorm van alzheimer, hij was pas 57 jaar. Zij was zijn belangrijkste mantelzorger. “Maar zonder de hulp van mijn vrienden en familie had ik het niet gered. Daar ben ik ontzettend dankbaar voor en ik wil dat iedereen die steun kan ervaren.” Femly ontlast de mantelzorger, omdat je elkaar op elk moment van de dag kunt zien. Ook is het sociale contact gemakkelijker met anderen te delen. De druk op mantelzorgers blijft tenslotte groeien.  

Zó werkt Femly

Femly is er voor de hele familie, iedereen krijgt gratis toegang tot de app. Daarmee communiceer je met jouw dierbare, die voor de speciale Femly TV zit.  

  1. Je kunt ervoor kiezen om de Femly TV te kopen, dan betaal je eenmalig voor de TV en voor het Femly abonnement een maandelijks bedrag.  
  2. Wil je liever de Femly TV huren? Dan betaal je voor de huur van de TV en voor het Femly abonnement.  
  3. Femly op jouw eigen TV. Tegenwoordig is het ook mogelijk om Femly te gebruiken op jouw eigen TV. Dan maak je alleen de kosten voor het abonnement van Femly. 

In alle gevallen kun je eerst Femly twee weken gratis uitproberen. Klik hier voor meer informatie over Femly en de tarieven.

Kant-en-klaar bezorgd  

Je hebt wel een snelle internetverbinding nodig, verder is de installatie heel simpel: steek de stekker in het stopcontact en beginnen maar. En wel zo handig, met de Femly TV kun je ook gewoon televisiekijken. 

Doortje van Lierop (55): ‘De foto’s brengen mijn moeder rust’ 

Na een moeilijke periode thuis begon mijn licht dementerende moeder (87) net te wennen aan haar nieuwe woonplek, een zorgcentrum in Deurne. Ze leefde op van de gezelligheid, het samen eten. En toen kwam corona. Ze begreep er niets van. Waarom kwamen we niet meer op bezoek? Wat is dat voor virus? Door de eenzaamheid en verwarring ging mijn moeder geestelijk snel achteruit. Alleen al erover praten maakt me emotioneel. Na twee weken ging ik weer op bezoek, maar mijn broers en zussen bleven uit voorzorg thuis. Hun contact verliep per telefoon. Ze belden vaak hoor, dat wel. Maar het was niet genoeg, de stress bleef. ‘Ze moet jullie zíen’, zei ik. Via de zoekwoorden “beeldbellen ouderen” ontdekte ik Femly. Wat een uitvinding! Al is een goede internetverbinding wel een voorwaarde. Mijn moeder hoeft niets te doen: via het televisiescherm hoort ze een paar keer een beltoon en dan hebben we automatisch beeldcontact. De eerste keren zat ze nog verbaasd met de huistelefoon tegen haar oor gedrukt, maar ze begreep het steeds beter. We videobellen dagelijks en dankzij Femly zag ze bijvoorbeeld haar pasgeboren achterkleinkind. De fotocarrousel is ook geweldig. Via de app posten we telkens nieuwe foto’s en zo blijft ze bij over onze levens. Omdat ze steeds meer in het verleden leeft, plaats ik ook oude beelden van haar geboortedorp Zierikzee. Dan zit ze zichtbaar te genieten, de verhalen komen meteen los. Die rust is zeldzaam, want door de dementie is ze onrustig. Ze loopt veel rond in het verpleeghuis waar ze inmiddels woont. Als ik weer eens een lege stoel zie bij het videobellen, denk ik vaak: had ik Femly maar eerder ontdekt. Dus heb je een dierbare die eenzaam dreigt te worden? Twijfel niet, je hebt hier zo veel plezier van.

Mien Hendirkx (88): ‘Ik zie mijn kleinkinderen een stuk vaker dan eerst’ 

Ik woon zelfstandig en nee, ik mag niet klagen. Ik kook zelf, doe mijn eigen boodschappen en houd de boel netjes schoon. Wel is zo’n beetje iedereen om me heen weggevallen: mijn man, familieleden, vriendinnen. Even spontaan een kopje koffie doen bij een vriendin is er niet meer bij. Gelukkig heb ik veel aanloop van familie: vier kinderen en negen kleinkinderen. Al kwamen ze in de coronatijd wel een stuk minder. Toen voelde ik me wel eens eenzaam, een gevoel dat me ook op regenachtige dagen wel overvalt. Mijn schoonzoon Geert kwam toen met het idee voor Femly. ‘Mam, wat dacht u van videobellen? Dat doen anderen nu ook veel.’ Mijn god, was mijn eerste reactie, moet dat nou allemaal? Ik kan nog prima met de tablet overweg – spelletjes doen, mijn agenda bijhouden. Maar op een nieuwe tv zat ik niet te wachten. Ja, het was dus even wennen, maar het is zó leuk! En makkelijk. Ik ben een tevreden mens als ik alleen iets aan en uit hoef te zetten. Via Femly zie ik ook mijn kleinkinderen een stuk vaker dan eerst. Opeens zijn ze in beeld: ‘Dag oma, hoe gaat het nu met u?’ Ook krijg ik foto’s te zien, bijvoorbeeld van dagjes weg of vakanties. Zo kwam er weleens een foto voorbij van een gezellig terrasje. Laatst stuurde mijn schoonzoon foto’s en filmpjes van een pasgeboren veulentje, bij hen aan de overkant. Nog wankelend op zijn lange benen. Dat is toch geweldig? Dan zit ik gewoon te genieten.


Tekst: Suzanne Geurts  
Beeld: Roy Lazet Ledenmagazine Ons van KBO-Brabant 

 

Vond je dit interessant? Meld je dan nu aan voor onze digitale nieuwsbrief en ontvang elke maand onze nieuwste artikelen. 

Aanmelden nieuwsbrief

Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

Heb je een vraag?

Bel met de Ledenservice

0314 - 357 430

Of stuur een e-mail

info@kruiswerk.nl

Gerelateerde dienst Beeldbellen Krant gemist? Lees online!