Direct door naar content

Jouw zorgverzekeraar is er voor je: het hele jaar door

Contact opnemen met jouw zorgverzekeraar: wanneer doe je dat nou? Vaak gebeurt dat pas wanneer je al zorg gehad hebt, er vragen zijn over het eigen risico en hoe je bepaalde kosten kan declareren. “Maar jouw zorgverzekeraar kan je op veel meer manieren helpen of bijstaan”, vertelt Willem Veenendaal, adviseur zorgverzekeringen van het Kruiswerk Zorgcollectief.

Keuzehulp voor de juiste zorg

“Of je nu zorg gaat ontvangen, nu al zorg krijgt of als je mantelzorger bent: jouw zorgverzekeraar is erop ingericht je te helpen. Zo kan jouw zorgverzekeraar je begeleiden bij het aanvragen en regelen van zorg, je adviseren naar welke zorgaanbieder je het best kan gaan of je begeleiden naar een second opinion”, vertelt Willem. “De zorgverzekeraar kan je wegwijs maken voor welke vergoedingen je in aanmerking komt of waar je terecht kan voor aanvullende zorg of ondersteuning.”

Preventieve zorg

“Jouw zorgverzekeraar is er niet alleen om jouw zorgkosten te betalen. Zij zijn er ook om je te helpen met gezond blijven. Zo wordt ondersteuning geboden bij afvallen of stoppen met roken. Deze kosten worden in veel gevallen al vergoed uit jouw basisverzekering, je betaalt daar dan ook geen eigen risico voor. Maar ook op andere vlakken vergoedt jouw zorgverzekeraar zorg die erop gericht is om gezond te blijven. Zo hebben veel zorgverzekeraars in hun aanvullende verzekering een preventiebudget en een budget voor ondersteuning als je mantelzorger bent of mantelzorg ontvangt. Denk hierbij aan een cursus mindfulness, valpreventietraining of een leefstijlcheck. Voor mantelzorgers kan een vervangende mantelzorger ingezet worden om je te ontlasten of ondersteuning te bieden bij administratieve taken. Deze kosten kunnen vergoed worden uit de aanvullende verzekering.”

Gecontracteerde zorgaanbieder

“Zorgverzekeraars hebben vaak voor de periode van één jaar contracten met zorgaanbieders als ziekenhuizen, fysiotherapeuten of audiciens. Dit kan van invloed zijn op bij wie je terecht kunt voor zorg. In het geval van zorg uit de basisverzekering, kan het betekenen dat wanneer je naar een zorgaanbieder gaat die geen contract heeft met de zorgverzekeraar, je een gedeelte van de rekening moet betalen. Voor zorg uit de aanvullende verzekering kan het zelfs zo zijn dat zij de kosten dan helemaal niet vergoeden. Mocht je twijfelen of de zorgaanbieder waar je naartoe wilt gaan een contract heeft, dan is dit vaak eenvoudig terug te vinden op de website van jouw zorgverzekeraar. Je kunt het natuurlijk ook altijd telefonisch navragen.”

Medicijnen bij de apotheek

“Zorgverzekeraars hanteren in de meeste gevallen een preferentiebeleid als het gaat om medicijnen die je meekrijgt bij de apotheek. Dit wil zeggen dat zij jaarlijks groots medicijnen inkopen bij farmaceuten om zo de zorgkosten laag te houden. Dit kan inhouden dat, wanneer je bij de apotheek komt, je een heel ander medicijn meekrijgt als dat je gewend was. Dit medicijn doet precies hetzelfde als jouw vorige omdat de werkzame stof die erin zit wel gelijk is. Toch kun je dit als vervelend ervaren en in een enkel geval kan dit zelfs zorgen voor een allergische reactie. Wanneer dit het geval is, kun je teruggaan naar de arts die het middel voorgeschreven heeft. Deze arts kan dan op basis van medische noodzaak om een ander medicijn vragen bij de apotheek.”

Bel voor al jouw vragen over zorg of mantelzorgondersteuning: 

  • Zilveren Kruis (zorgcoach): 071 – 364 02 80 
  • Menzis (klantenservice): 088 – 222 40 40 
  • VGZ (zorgadviseur): 088 – 131 16 11
Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

Als je vastloopt in ‘zorgland’

Bel met de Zorgadvieslijn

088 – 17 17 333

Bereikbaar op werkdagen
9.00 – 17.00 uur

Gratis voor leden

Gerelateerde dienst Kruiswerk Zorgcollectief Krant gemist? Lees online!