organizer

Erger jij je ook weleens aan alle rommel in huis?

05 October 2018

Op tafel een stapel met papieren, en in de hoek een paar verdwaalde voorwerpen uit de berging, overal rondslingerend speelgoed en het welbekende keukenlaatje met zoveel prullaria dat je er eigenlijk niks meer in terugvindt? Herkenbaar? Leer hoe je er wat aan kunt doen! We interviewden Life & Work organizer Diana Polder van ‘Organiseer jezelf’ over het aanbrengen van structuur in huis én in je leven.

Hoe ontstaat chaos in huis?

“Van nature is de een meer ‘opruimerig’ dan de ander. Maar ook als je van jezelf heel georganiseerd bent,  bijvoorbeeld op je werk, kan het thuis toch misgaan. Het komt vaak door het gebrek aan tijd, andere dingen die alle aandacht opeisen zoals je kind(eren), en de stroom van spullen die (vaak onbewust) je huis binnen sijpelt.

Geleidelijk aan wordt het huis steeds voller en dan begint de ergernis… Je wil er wel aan beginnen, maar je weet niet waar of hoe. En dat zorgt dan weer voor onrust in je hoofd. Maar door te focussen op je gewenste situatie krijg je overzicht, rust en energie! En daar begeleid ik mensen graag bij.”

Spullen opruimen en opbergen

“Het begint eigenlijk bij jezelf. Door goed door te vragen kom ik erachter wat iemands gewenste situatie is en wat de knelpunten in huis zijn. Om de klant te laten zien hoe het werkt, gebruik ik het door mijzelf ontwikkelde Chaos&Orde-model. Je zit in de cirkel van chaos als je het gevoel hebt dat je voortdurend te druk bent, voor alles te weinig tijd hebt, je hoofd vol zit en je overzicht, rust en energie wilt maar niet weet hoe…

Op basis daarvan stellen we een persoonlijk programma op met als doel: jouw gewenste situatie, een goede balans tussen werk en privé bijvoorbeeld. Dan beginnen we met het eerste knelpunt en lopen we eventueel het huis kamer voor kamer door. We gaan eerst sorteren, daarna selecteren; wat kan weg en wat moet naar een andere daarvoor bestemde plek? Er moeten beslissingen worden genomen. Het uitstellen hiervan zorgt voor chaos. Daarnaast kan er vaak efficiënter worden opgeruimd. Ga maar eens na: liggen de spullen wel op een logische plek? Wat wil je waar terug kunnen vinden? En is de manier waarop het wordt opgeruimd wel handig? Vaak worden er allerlei manden of bakjes gekocht zonder na te denken over of het handig is voor hetgeen je daarmee wil opbergen. Voor velen is dit een echte eye-opener.”

Alle ballen in de lucht proberen te houden

Maar het gaat verder dan opruimen? “Jazeker. Naast opruimen leer ik mijn klanten om bewust te zijn van het eigen aandeel in die chaos. Welke leef- (en werk) gewoonten kan je zelf inzetten om uit die chaos te komen en jouw gewenste situatie te ontvangen? Vooral vrouwen hebben bijvoorbeeld de neiging om alle ballen zelf in de lucht te willen blijven houden, zowel privé als op het werk. Waarom niet wat dingen uitbesteden, of nog leuker, samendoen met je gezin? Je kan bijvoorbeeld een vast moment in de week prikken om samen te gaan opruimen met na afloop als beloning een gezellig momentje samen. Zo geef je aan opruimen een positieve draai en leer je je kinderen dat opruimen ook leuk kan zijn. Win-win!”

Rust en overzicht

"Door het persoonlijke stappenplan te volgen creëer je rust en overzicht. Met de juiste leef- en werkgewoonten die bij jou passen blijf je in die zogenaamde cirkel van orde. En met de juiste praktische handvatten die voor jou werken krijg je meer overzicht, rust, haal je gemakkelijk je doelen en krijg je meer energie. Eindelijk balans in werk en privé, om toe te komen aan voor jou belangrijkere dingen in je leven."

Wil jij ook meer rust en energie?

Ga voor meer informatie en het maken van een afspraak met Diana naar de volgende pagina Kruiswerk leden ontvangen € 5,- korting per uur.